dimensie mens en ruimte:
Ik stel vast ...
dat ik niet weet welke afdrukken en sporen belangrijk zijn voor kleuters.
Leerwens
Ik wil weten hoe ik leerplandoel 9.9 kan behalen op niveau van de kleuters.
Actieplan
Ik zoek informatie uit boeken om te weten wat er belangrijk is voor de kinderen.
Leerplandoelen die ik wil bereiken en doelen waarin ik me wil verdiepen
9.9. Kinderen kunnen gebruik maken van diverse voorstellingen van de ruimte: afdrukken en sporen kunnen herkennen.
Mijn leerresultaat
Ik was eerst op zoek gegaan naar een boek over belangrijke sporen voor kleuters, maar zonder enig succes. Ik vond steeds boeken over spoorafdrukken van dieren, wat op zich heel leerrijk is als het gaat over sporen die ze in het echt ook kunnen zien (en beer, olifant en verschillende soorten herten behoren daar dus niet toe...)
Tijdens een strandwandeling met de kinderen heb ik beseft dat ik ook anders kan werken: welke sporen zien we rondom ons?
We liepen smorgens op het strand, en daar hebben we onder meer volgende sporen gezien
- onze eigen schoenafdrukken, en schoenafdrukken van andere mensen
- voetafdrukken (welke is de grootste, welke de kleinste?)
- sporen van meeuwen (de pootafdrukken door een meeuw te achtervolgen en veren van een meeuw)
- sporen van water (nat zand en droog zand, tot waar is de zee geweest?)
- pootafdrukken van een hond
- sporen van de zeewormen (de kleine slierten zand met een gaatje ernaast). Aangezien we enkel het spoor zagen en niet de worm zelf, heb ik nadien op het internet prentjes gezocht van dit diertje.
Wat ik hieruit geleerd heb : soms moet je het niet altijd in boeken zoeken om te kunnen beginnen, maar gebruik je beter boeken als extra informatie...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten