vrijdag 23 juli 2010

techniek in huis

Ik stel vast ...
dat ik niet weet hoe ik de dimensie techniek in huis kan brengen
Leerwens
Ik wil mijn kinderen meer laten omgaan met techniek.

Actieplan

Ik ga na hoe ik meer techniek kan aanbieden met het huidige speelgoed dat ze hebben.

Leerplandoelen die ik wil bereiken en doelen waarin ik me wil verdiepen
6.13 Kinderen kunnen een constructieactiviteit of een bereiding correct uitvoeren
6.15 Kinderen kijken kritisch naar een zelfgemaakt product of bereiding.

Mijn leerresultaat
Ik heb gemerkt dat ik, door middel van kleine tussenkomsten meer techniek in huis kan aanbieden dan dat ik verwachtte.

Omdat Jarne momenteel heel veel fantasievoertuigen bouwt met duplo, ben ik op internet gaan kijken of er geen voorbeeldmodellen bestonden van voertuigen die hij dan kon nabouwen.
Op de site http://www.bouwvoorbeelden.nl/ heb ik het voorbeeld van een vliegtuig gevonden, wat heel toepasselijk was, omdat hij daar momenteel in geïnteresseerd is (binnenkort gaan we met het vliegtuig op vakantie). Ik heb het voorbeeld afgedrukt en ben dit samen met hem gaan maken. In het begin had hij wat moeilijkheden hoe hij dit plan nu moest lezen en toepassen, maar eens hij het doorhad, kon hij uiteindelijk zelf het vliegtuig maken. Op de site stond er ook een link naar software waarmee je zelf plannetjes voor duplo en lego kan maken (LDraw.org ). Het proberen waard!

Hannah heeft het dan weer voor de aquaplay. Ik heb haar getoond dat je door middel van het waterrad een bootje kan laten bewegen, en hoe sneller je draait, hoe sneller het bootje gaat varen. Daarna moest ze het bootje door een bepaalde baan laten varen door sluizen op de juiste plaats te zetten.

In de winkel had ik het denkspel 'Castle Logix' zien staan. Het zijn een aantal blokken en stokken. In het bijhorend boekje staan opdrachten die je dan moet nabouwen. Thuis had ik een spel met blokken en drie stokken staan, en de peuters moeten dan gewoon de blokjes rond de stokken krijgen.
Ik heb van mijn spel dan opdrachten gemaakt: de torens op een bepaalde manier in elkaar gestoken en hier een foto van genomen. Op deze manier heb ik hetzelfde efect als de caslte logix, en doordat ik meer blokken heb, kan ik variëren van makkelijke naar moeilijkere opdrachten, een nieuwe uitdaging voor Hannah en Jarne








2 opmerkingen:

  1. Leuk Natalie, enerzijds heb jij het voordeel om kinderen te hebben, dat zij graag bezig zijn met bouwen en dergelijke. Het geeft jou de uitdaging om hun een niveau hoger te brengen! Het is leerrijk om te lezen hoe jij gaat zoeken naar die dingen die het mogelijk maken om je kinderen datgene te geven wat zij nodig hebben.

    Anderszijds ligt het natuurlijk ook wel in je karakter om deze dingen aan te bieden.

    Voor mij is dit moeilijker daar ik geen kinderen heb. De keren dat ik onze petekinderen zie, probeer ik hun ook op die technische weg te helpen, maar het zou nog beter zijn om er echt een aantal uren mee bezig zijn: observeren, zoeken, uitwerken, uitvoeren! Dat is jouw sterkte. Doe zo verder Natalie, je boodschappen zijn echt wel duidelijk voor mij. Ik heb al een aantal dingen gelezen waarvan ik denk, dju, dat heeft ze weer vlugger dan ik uitgewerkt/bedacht!

    Doe zo verder, ik leer hiervan.

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natalie: dit spel Castle Logix heb ik vorige week woensdag zien spelen door een 5-jarig meisje. Tyanie was er zeer geboeid door. Ze vertelde me zelf hoe het spel werkte, want ik had mijn rol als domme Ann... Toch leuk hoor om domme Ann te spelen. Kleuters beginnen zich dan echt te verwoorden als professors. Er zit op elke blz. een moeilijkheidsgraad (dus van makkelijk naar moeilijk). Observatie: De manier waarop Tyanie dit speelde: kijken naar de prent, kijken naar haar blokken, verwoorden en terug evalueren of het wel correct is. Ik vind het een leuk spel omdat je er wel mogelijkheden mee hebt tot nadenken en concentratie. Haar broer Yentl (2,5-jaar) vond het ook boeiend, maar mocht er niet aankomen... Alsof dit hardop zeggen zou helpen... Hij experimenteerde er vooral mee! Ik zou zeggen: dat dit voor elke leeftijd op een bepaalde manier aangeboden kan worden. Zeker werken met variatie en gradatie.

    BeantwoordenVerwijderen