zondag 7 maart 2010

piratenkledij op een andere manier bekeken.

Aangezien ik het thema piraten had tijdens de ingroeistage, mocht de piratenkledij niet ontbreken. Ik wist dat mijn kleuters gek zijn op verkleedpartijtjes, en als ik de piratenkledij gewoon op tafel had gelegd, zou het nog geen minuut geduurd hebben vooraleer ze de kledij aanhadden. Dus zocht ik een leuke manier om over de kledij bezig te zijn, zonder dat ze zich direct wilden verkleden. En die heb ik gevonden: de voeldoos.

Omdat ik als hoofddoel het intens voelen (57) had bij zintuiglijke ontwikkeling, (ik geef de kinderen de kans om intens te voelen aan de stoffen en texturen van piratenkledij), was dit de ideale manier om mijn kleuters kennis te laten maken met de kledij. Ik maakte wel met hun de afspraak dat ze niets uit de doos mochten trekken, anders was het natuurlijk gedaan met de beleving...
Door middel van mijn vragen, en een aantal voelplaatjes als hulpmiddel, zochten de kinderen wat er in die doos zou kunnen zitten. De kleuters waren er echt mee bezig, dat zag je... De activiteit zelf heeft tot mijn grote verbazing een uur geduurd, zo gefascineerd waren ze bezig met al dat voelen, en de bespreking (vb waarom is de kledij vanonder stuk).

Ik voelde dat ze nieuwe ervaringen hadden opgedaan, en zelfs op het einde van de stageweek wisten de kinderen nog steeds waarom de kledij stuk was vanonder bij een piraat, en niet bij een kapitein...

Uiteraard hebben ze de hele week de kledij kunnen passen en een rollenspel kunnen spelen, we hadden zelfs een boot in de klas gemaakt. En in principe kon ik alle hoeken van mijn klas sluiten, want ze zijn bijna niet uit hun boot geweest!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten