maandag 22 maart 2010

mens en samenleving: het verkeer, vervolg

De Vlaamse stichting voor verkeerskunde heeft me enorm geholpen. Allereerst heeft ze me de link gegeven naar de brochure die handelt over de ontwikkelingsdoelen en hoe je deze kan bereiken. Hier staat echt alles in wat ik wou weten. Voor degene die geïnteresseerd zijn: de brochure kan je momenteel nog vinden op http://www.verkeerskunde.be/publicaties/educatie/?id=12. maar zal in de toekomst herwerkt worden en gaat dan van de site...

Bovendien heeft ze een heel pakket opgestuurt met heel wat materialen, posters, praatplaten enzovoort die momenteel in de scholen gebruikt worden. Zo heb ik meer kijk op wat er in de klassen hierover allemaal gebeurt..

Ik begrijp nu hoe ik op een kleutervriendelijke manier kan omgaan met het verkeer. In de brochure staat beschreven welke ontwikkelingsdoelen aan bod komen, en hoe je hierop kan inspelen en aan kan werken.

Het leuke is ook dat ik de taakjes die Jarne had meegebracht van school nu beter kan plaatsen.
Hij had bijvoorbeeld onderstaande tekening meegebracht. De kennis die erachter steekt:



- doel: de kleuters kunnen de boodschap van de pré-borden en de verkeersborden verwoorden en handelen er naar.
-> Pré-boren helpen de kinderen op een eenvoudige en boeiende manier kennis te maken met de symboliek van de verkeersborden... Ze lijken op pictogrammen maar door de grote symbolische waarde van kleur en vorm leunen ze meer aan bij de verkeersborden. De tekeningen op deze pré-borden komen uit de leefwereld van de kleuters en zijn voor hen daardoor beter begrijpbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten