zondag 7 maart 2010

mens en samenleving: het verkeer

Aanpassing van mijn actieplan na sturing:

Aangezien we pas in het tweede jaar leren hoe we een verkeerswandeling moeten uitzetten, heb ik besloten om mijn actieplan te veranderen, en mezelf te focussen op welke verkeersinformatie ik moet kennen en weten.

Ik heb ondertussen al een mailtje gestuurd naar de vlaamse stichting voor verkeerskunde, en hoop hier snel reactie op te hebben. Want je vindt zoveel informatie over verkeer, dat ik niet kan onderscheiden wat ik moet kennen als kleuterjuf.... Hopelijk kunnen zij me verder helpen.

Ondertussen heb heeft Jarne (1ste kleuterklas) net thema verkeer achter de rug. We kregen van de gemeente een brochuurtje me met de verkeersdagen voor dit schooljaar. Voor de kleuters zagen de verkeersdagen er zo uit:

"De jongste kleuters maken kennis met de politieagent en zijn attributen. De oudste kleuters wonen op vrijdag 11 juni de muziektheater "Wow, wat een verkeer' bij. Verder maken ze ook kennis met politie, brandweer en de medische hulpdienst."

Een mooi aanbod, maar als ik dit zo vergelijk met de leerplannen WO, vind ik dat dit niet echt overeenkomt met de doelen. De politie is in het school geweest, in hun veilige omgeving , terwijl ik vind dat het meer de bedoeling is dat de kinderen buiten de school ( of rond de school) weten wat ze moeten doen en hoe ze moeten handelen.

Uit de brochure blijkt dat de leerlingen van de 1ste graad dit allemaal wel gaan doen. Nu heb ik zoiets van, houden we de kleuters dan niet te 'plat' door enkel de politie te laten komen. Hadden ze niet beter een wandeling gemaakt op het einde van de week, een blokje om, zodat ze het in 'real-life' allemaal kunnen zien? Of een uitstapje naar het politiekantoor? Oke, de doelen zijn maar een kennismaking met dit alles, en ik was er allemaal niet bij en weet niet wat ze gezegd of gedaan hebben op school, maar toch heb ik zoiets van, we kunnen het beter aanbieden en zien hoe de kleuters erop reageren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten