Ik stel vast - mijn leerwens.
Bij het lezen van info op de MOS-site, zie ik regelmatig de woorden 'duurzame mobiliteit' staan.
Ik weet niet wat ik me hierbij zou moeten voorstellen, of hoe dat dit in een klasgebeuren kan gebruikt worden.
Actieplannen
- het volgen van een MOS-cursus: 'kleine wielen, grote voeten - werkvormen rond duurzame mobiliteit in de basisschool' op woensdag 6 oktober.
doelen uit het leerplan die in deze cursus aan bod komen
Mens en ruimte:
9.21. Kinderen kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer.
9.22. Kinderen beseffen dat vervoersmiddelen functioneel kunnen gebruikt worden.
Mens en natuur:
7.15. Kinderen trachten door hun gedrag gezondheidsrisico's te vermijden.
7.18. Kinderen gaan op hun niveau zorgzaam om met hun mileu.
Mens en tijd:
8.4. Kinderen beleven bewust het ritmisch karakter van de tijd en kunnen dit illustreren.
8.12. Kinderen zien in dat mensen, dieren, planten, objecten, opvattingen, structuren, ... evolueren in de tijd.
Mijn leerresultaten.
- Duurzame mobiliteit gaat niet over de verkeersveiligheid en verkeersvaardigheid, maar gaat over de link tussen de mobiliteit en het milieu.
- De belangrijkste gevolgen van ons groeiend autogebruik zijn o.a. luchtverontreiniging door de uitlaatgassen en fijn stof; meer CO2, versterking van het broeikaseffect, klimaatverandering, zure regen, geluidsoverlast, ruimtelijke ordening, versnippering van biotopen, lichtvervuiling, verkeersslachtoffers, verkeersagressie, ...
Dit werd ons heel bewust gemaakt door volgende activiteiten:
- het voorleesverhaal 'Daar vliegt een buil door het bos'. (Dit verhaal kan op kleuterniveau gebruikt worden)
- het aantal CO2 gas te berekenen dat we samen hadden uitgestoten door naar de cursus te komen
- het in volgorde leggen van verkeersslachtoffers bij dieren : er waren 10 afbeeldingen van dieren die het meest door ons verkeer gedood werden. Welk dier werd het meest gedood door ons? (meer info hierover kan je vinden op http://www.dierenonderdewielen.be/
- het in volgorde leggen van voertuigen die het meest lawaai maken.
- een landkaart van een aantal jaren terug te vergelijken met een landkaart van nu: ongeloofelijk hoeveel wegen er werden bijaangelegd (en voor niets...) waardoor er natuur verloren ging (bossen en beken verdwenen).
- een mobiliteitsquiz
- Nadien moesten we stilstaan bij ons eigen autogebruik. Ik besefte al snel dat ik bij de groep 'slecht bezig' zat... Bij de start van de cursus moesten we een rood herfstblad nemen als we met de auto waren, een oranje als we gecarpoold hadden, een groen als we het openbaar vervoer genomen hadden of met de fiets/te voet waren. Deze bladeren werden dan op een papieren boom geplakt, met als resultaat dat een herfstboom was: overwegend rood en oranje... (ik had rood...) De bedoeling van de cursus is dus iedereen aan te zetten om er een lenteboom van te maken, met overwegend groene bladeren.
Wat kunnen we er aan doen? (voor mezelf maar ook op klasniveau)
-De anderen laten inzien dat we verkeerd bezig zijn, iedereen ervan bewust maken. De kinderen bewust maken is nooit een probleem, het zijn de ouders die eigenlijk hun gewoontes moeten afleren.
-op klasniveau via een vervoerscirkel uitrekenen of we de afstand niet kunnen stappen of fietsen, of dit gebruiken om te carpolen naar de school.
- voedselkilometers: van veld naar bord: je keuze van je voeding afwegen. Kijken vanwaar je voedsel komt, dit op fiche zetten of op kaart; producten nemen die streekgebonden zijn, waardoor er geen extra vliegtuigen,containerschepen moeten ingezet worden! Seizoensgebonden voedsel gebruiken!
- je auto zoveel mogelijk laten staan en het openbaar vervoer gebruiken. Er zijn op internet sites die heel je reisweg uittekent via het openbaar vervoer, en waar en wanneer je dus een trein/bus moet nemen.
- samen met je school voor het MOS-MOBI logo (milieuvriendelijk en veilig naar school) gaan. Dit is een extra logo dat ook weer uit drie stukken bestaat.
Voor mij was het een heel leerrijke cursus, omdat ik heel wat info teweten ben gekomen, en ook omdat er heel veel duidelijke voorbeelden werden gegeven wat je eraan kan doen. Meer info over bovenstaande activiteiten kan je ook terugvinden in de nieuwe MOS-bundel van mobiliteit.
Het is nu nog een kwestie van alles om te zetten in de praktijk....
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Uitstekend Natalie!
BeantwoordenVerwijderenLeergierig heb ik je blogacties gelezen en van jou bijgeleerd. Je hebt de doelen van je blog verworven!
Mos heeft boeiende initiatieven, als je bij hen een cursus volgt dan merk je meteen hoe de drie H's aan bod komen.Je stapt automatisch in een proces van fundamenteel leren.
Jouw leerwensen en acties:zeer goed. Je kijkt breed en verschillende WO-brillen komen aan bod.
Je bent geslaagd voor juni.
BeantwoordenVerwijderenVolg nu maar jouw leertempo op een manier waar jij het meest aan hebt.
Tip:relfecteren op andere blogs, zodat ook deze studenten in een hoger niveau leren werken.
Hoi Natalie,
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te lezen wat zo'n cursus opbrengt.
Ga je nu zelf ook nog acties ondernemen in je stageschool?
Heb jij een school die meedoet aan MOS?
Jij hebt nu een crèche, de oudste hiervan: wat doen zij op basis van opruimsystemen? Ik denk dat je daar wel de kansen hebt om ook de gevoeligheid / het openstaan voor, een proper milieu aan te spreken!
Ik heb ooit eens iets gelezen dat mijn school mee gaat doen aan MOS. Ik zou dit artikel nog eens moeten zoeken en eens bekijken wat ik er nu nog verder uit kan leren.
Milieuzorg is inderdaad nodig.
Hoi Ann,
BeantwoordenVerwijderenMijn doel was meer info te weten te komen over mos-mobiliteit en hoe ze dit zien in een klasomgeving. Dit doel is bereikt en meer nog! Je leert heel wat bij op zo'n workshop.
Na deze cursus heb ik besloten om mijn eigen houding te veranderen, niet alleen naar mobiliteit toe, maar het milieu in het algemeen. Ik heb hiervoor inderdaad al enkele stappen ondernomen. Enkele voorbeelden: We carpoolen nu om een aantal kindjes te gaan brengen en halen naar school waardoor er minder CO2 vrijkomt. Volgende maand gaan er zonnepanelen geplaatst worden op ons huis zodat we groene stroom gaan gebruiken. En in de nabije toekomst gaan we werken met een warmtepomp, waardoor ons mazoutverbruik heel wat minder wordt. Duur investeringen, maar ze lonen wel!
Naar de klas toe is een heel MOS-project opzetten niet iets wat je rap rap gaat doen, dit is niet op klasniveau, maar op schoolniveau. De workshop heeft me een reëel beeld gegeven dat je hier niet te lucht moet mee omspringen. Het vraagt grote inspanningen en samenwerking van iedereen. Dus om hele Mos-projecten op school te doen, gaan in dit geval niet lukken, wat niet wil zeggen dat je niets concreet kunt doen. Op woensdag 16 februari bijvoorbeeld is het dikke-truiendag, net op mijn stagemoment, dus indien de school hier nog niet aan meedoet, ga ik wel voorzien om dit te laten inplannen. En uiteraard zal ik dan ook een dikke trui aanhebben :-)
Alhoewel het op hun leeftijd heel moeilijk is om dit al aan te kaarten, heb ik in de opvang toch al iets dat werkt, namelijk leren 'sorteren'.
Wanneer ze bijvoorbeeld met papier gespeeld hebben (knip, scheuroefening, ...) weten ze dat ze de overschot van het papier in de papierbak moeten doen, en niet in de vuilniszak.
De overschot van hun maaltijden mogen ze na hun maaltijd zelf in een grote kom doen, en dit is voor het gft-afval.
Dit is een soort structuur die ze hier vanaf het begin hebben meegekregen, door dit elke dag te zien, en wanneer ze oud genoeg zijn(1.6jaar) het zelf te doen. En dit lukt eigenlijk heel goed.
Het zijn trouwens niet de kinderen die het moeilijkste zijn, maar vooral ouders in het algemeen. Kinderen leer je dit aan, ouders hebben een structuur van zichzelf. En het is net dat wat verandert wordt...
Wow Natalie, een zinvol antwoord!
BeantwoordenVerwijderenvandaag een artikel hierover gevonden in de krant(het laatste nieuws): een Brussels koppel gooit alle buitenlands voedsel uit hun kasten om om zo het aantal CO2's komende van het transport te verminderen. Ze eten voortaan nog vers, lokaal en seizoensgebonden levensmiddelen gedurende een jaar.
BeantwoordenVerwijderenMeer info op hun website: www.racontemoitonterroir.be
Natalie door jou ben ik mezelf ook een weg gaan banen op die MOS-site! Dankuwel!
BeantwoordenVerwijderenFascinerend hier, je plaatst een actie in oktober en ik lees hier dat je er in februari nog mee bezig bent! Sterk!