Ik stel vast
- dat ik mijn leerspoor binnen de dimensie mens en medemens nog niet op mijn blog heb gezet:
Tijdens groepsactiviteiten ben ik meestal een introvert persoon, terwijl dit in kleine groepjes niet het geval is. Ik ben zeer vaak onzeker van mezelf als ik iets in grote groep moet zeggen.
- dat ik ondertussen al wat gegroeid ben in mijn eigen leerspoor.
Leerwens
Ik wil mijn introvert karakter aan de kant proberen te schuiven...
Actieplan
Ik probeer om meer deel te nemen aan de groepsgesprekken. Ik probeer mijn persoonlijke gedachten of indrukken in de groep te gooien.
Leerplandoelen die ik wil bereiken en doelen waarin ik me wil verdiepen
4.2. Kinderen ontwikkelen vertrouwen in eigen mogelijkheden.
Mijn leerresultaat
Als ik kijk naar het begin van dit schooljaar, en meer bepaald naar mezelf in grote groepen, zie ik dat ik meestal de stille persoon was, die wel veel informatie opnam tijdens de lessen, maar heel weinig zelf iets zei in de groep. In een grote groep word ik onzeker, vooral als er personen tussenzitten die echte 'watervallen' zijn.
En ik weet dit van mezelf: ik heb een introvert karakter, altijd al gehad. "Ik ben de persoon die je kan vergelijken met het spreekwoord: "stille waters, diepe gronden".
Doordat we bij reflectief leren onze sterke en zwakke punten moesten verwoorden en aanpakken, wist ik dat ik hieraan iets zou moeten doen.
Het kost me nog altijd heel veel moeite om iets in groep te zeggen, en omdat ik dan zo zenuwachtig en onzeker wordt, komen er dan nog de verkeerde woorden uit, maar ik doe het wel! Ik durf uit mijn comfortzone te stappen. En hoe meer ik in groep praat, hoe beter het lijkt te lukken. Maar ik merk ook, dat wanneer mijn welbevinden aan de lage kant is door allerlei toestanden, dat ik direct terug in mijn veilige zone, mijn schelp kruip, en de resultaten die ik boekte dus niet blijvend zijn. Het is iets waar ik hard aan ga moeten blijven werken....
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten