zondag 18 april 2010

Mijn deskundigheid binnen de 9 bestaansdimensies: mens en de natuur

Omdat de leerwens te groot is om te kunnen bereiken, heb ik mijn leerwens en actieplan aangepast:

Mijn deskundigheid binnen de 9 bestaansdimensies: mens en natuur

Ik stel vast dat ik sommige leerplandoelen van WO niet kan overbrengen naar de kleuters toe, omdat ik hierover zelf te weinig weet.

Vaststelling
Het gaat over volgende leerplandoelen:
- 7.2 Kinderen beleven en ervaren dat de natuur voor hen veel betekenissen heeft. Dat houdt in dat ze de natuur ervaren als leverancier van eetwaren, geneesmiddelen (bv het blad van hondsdraf tegen brandnetelpijn) of spullen.
Ik stel vast dat ik niets eens weet hoe hondsdraf eruit ziet, en dat het een geneeskundige kracht zou hebben.
- 7.4 Kinderen zien in dat mensen, dieren en planten een grote verscheidenheid vin kenmerken vertonen.
Ik stel vast dat ik van sommige bomen, planten en kruiden hun naam niet ken, laat staan hun kenmerken.
- 7.15 weten dat ze door de inname van sommige producten en planten ziek kunnen worden.
Ik stel vast dat ik niet weet welke planten eetbaar zijn, en welke giftig zijn.


Leerwens
Ik wil de meest voorkomende kruiden kennen van naam en uitzicht. Ik wil weten welk kruid giftig is of eetbaar.

Actieplan
Als uitgangspunt neem ik de slide van kruiden voor 2 BAKO.
Ik zoek op internet of via boeken uit de bibliotheek op welke de eigenschappen en kenmerken zijn van deze kruiden.
Ik ga uitzoeken welk van deze kruiden het meest in mijn omgeving voorkomen en waar ze voorkomen. Ik trek dus de tuin, een weide en een berm in, en trek foto's van welke planten ik tegenkom. Indien ik nog andere kruiden tegenkom, zoek ik hier informatie op.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten