(foto: de voorbereiding: de materialentafel en de werktafel)
Na uitgelegd te hebben dat we niets gingen eten, maar wel eten gingen maken, begon ik met 5 kleuters aan de eetbereiding. Uiteraard had ik wel veel nieuwsgierige kleutertjes naast me staan die meekeken. Nadat we de handen hadden gewassen begon ik met de waarneming van het fruit en groenten. De kinderen begonnen enthousiast op mijn vragen te antwoorden, en namen zelf het initiatief om vragen aan mij te stellen.vb Kun je dat takje van die peer opeten? Proef er eens van, zou je het kunnen opeten denk je?
De stokjes staken we op een ananas, wat een feestelijk uitzicht gaf. De kleuters waren heel fier op hun ‘werkje’. Vanwege tijdsgebrek ben ik niet begonnen aan de broodjes.
De fruitstokjes werden dan daarna opgegeten in hun eigen klasje, wat een echt groepsgevoel gaf (normaal gezien eten ze hun tienuurtje in de hal bij de andere klasjes). De bedoeling was om in de namiddag de afwas te doen. Maar vanwege het coachingsbezoek is dit achterwege gelaten, wat ik wel heel spijtig vond.
De fruitstokjes werden dan daarna opgegeten in hun eigen klasje, wat een echt groepsgevoel gaf (normaal gezien eten ze hun tienuurtje in de hal bij de andere klasjes). De bedoeling was om in de namiddag de afwas te doen. Maar vanwege het coachingsbezoek is dit achterwege gelaten, wat ik wel heel spijtig vond.
Ik was heel fier op mezelf dat ik deze uitdaging ben aangegaan, want kleuters met messen in hun hand in een klas, daar maakte ik me wel zorgen om. Maar uiteindelijk waren de kinderen zo betrokken bezig, dat ze hun mesjes en andere voorwerpen mooi aan tafel gebruikten, en niet heen en weer rondliepen met deze spullen. Kortom, een leuke ervaring om nog een keer te doen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten