zondag 7 maart 2010

een eetbereiding in de kleuterklas: een hele leuke uitdaging !

Het doel van mijn eetbereiding was vooral gericht op de bril van de techniek: welke handelingen kunnen mijn kleuters op dit moment aan. Ik wou hen dus verschillende technieken laten uitproberen, en dit op gezonde voeding. Mijn idee was om brood-fruit-stokjes te maken. De bedoeling was dus om boterhammen te laten smeren met boter, en er vlees te laten tussenleggen. Hieruit moesten ze dan stukjes halen en deze op een stokje laten prikken. Hetzelfde ging ik dan doen met groenten en fruit: alles schillen en in stukken verkrijgen. Omdat ik geen flauw idee had hoelang dit zou duren, besloot ik om deze eetbereiding in twee delen te verdelen: eerst de fruitstokjes, daarna de boterhamstokjes. Bij mijn zoon ging dit redelijk goed, maar er is natuurlijk een groot verschil tussen een groepje en 1 kleuter. Bovendien heeft mijn zoon hier ervaring mee, bij mijn kleuters daarentegen was het de eerste eetbereiding van dit schooljaar...










(foto: de voorbereiding: de materialentafel en de werktafel)
Na uitgelegd te hebben dat we niets gingen eten, maar wel eten gingen maken, begon ik met 5 kleuters aan de eetbereiding. Uiteraard had ik wel veel nieuwsgierige kleutertjes naast me staan die meekeken. Nadat we de handen hadden gewassen begon ik met de waarneming van het fruit en groenten. De kinderen begonnen enthousiast op mijn vragen te antwoorden, en namen zelf het initiatief om vragen aan mij te stellen.vb Kun je dat takje van die peer opeten? Proef er eens van, zou je het kunnen opeten denk je?

Nadien begonnen we te schillen, eerst met een kindermesje, gevolgd door een schiller, en zelfs het scherper mesje had ik mee om te proberen... De druifjes en tomaatjes moesten ze losmaken en in bakjes leggen. De banaan moesten ze proberen open te krijgen; kortom er staken heel veel uitdagingen in. De schiller ging bij 1 kleuter goed, de anderen hadden er veel last mee. Dus hielp ik hen om het fruit te schillen. Nadien mochten ze dit in stukken doen, eerst eens proberen of dit met de handen kon, nadien met de mesjes, de pizzasnijder had ik voorzien, zelfs vormpjes lagen er op de werktafel om te kunnen uitproberen. De stukjes fruit moesten ze dan in potjes doen. Wanneer het fruit gesneden was, konden we beginnen met het fruit op de stokjes te plaatsen, dit ging redelijk goed. Ik probeerde om verschillende opdrachtjes te geven (een stokje met alleen groen en geel, ...) om hun denkvermogen en fantasie aan te spreken.

De stokjes staken we op een ananas, wat een feestelijk uitzicht gaf. De kleuters waren heel fier op hun ‘werkje’. Vanwege tijdsgebrek ben ik niet begonnen aan de broodjes.
De fruitstokjes werden dan daarna opgegeten in hun eigen klasje, wat een echt groepsgevoel gaf (normaal gezien eten ze hun tienuurtje in de hal bij de andere klasjes). De bedoeling was om in de namiddag de afwas te doen. Maar vanwege het coachingsbezoek is dit achterwege gelaten, wat ik wel heel spijtig vond.







Ik was heel fier op mezelf dat ik deze uitdaging ben aangegaan, want kleuters met messen in hun hand in een klas, daar maakte ik me wel zorgen om. Maar uiteindelijk waren de kinderen zo betrokken bezig, dat ze hun mesjes en andere voorwerpen mooi aan tafel gebruikten, en niet heen en weer rondliepen met deze spullen. Kortom, een leuke ervaring om nog een keer te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten